Bel mij op 06 43 44 0735

Portfolio

Ronald Appeldoorn

Het werken bij Shell leerde mij het creatieve te vinden

binnen de beperkte bewegingsruimte van een wereldwijd bekende visual identity.

Ik heb bijna zes jaar als (Senior) Designer op de studio van Shell gewerkt. Zo veel mooie opdrachten waarvoor je je creatief tot het uiterste moet inzetten. Van het vormgeven van de nieuwe huisstijl van de Nederlandse Aardolie Maatschappij of het restylen van hét Nederlandse Shell magazine; "Shell Venster" tot het maken van een luxe koffietafel boek over de heropening van het Majnoon Oilfield in Irak. Het is niet iedere dag dat je als designer dat soort kansen krijgt.

 

Majnoon Oilfield Joint Venture
First Oil 2013 commemorative book

Er is zwaar gevochten in en om het Majnoon Oilfield in het zuiden van Irak. Na de golf-oorlogen was het olieveld bezaaid met allerlei soorten munitie en explosieven. Shell, als operator van het veld, heeft in samenwerking met lokale overheden en andere stakeholders gezorgd voor de opruiming van het enorme gebied. Om te vieren dat het veld weer in gebruik werd genomen kregen wij de opdracht om hier een luxe koffietafel boek voor te ontwerpen. Dit boek werd als cadeau uitgereikt aan hoogwaardigheidsbekleders en tijdens de openingsceremonie gesigneerd door alle betrokken partijen.

 

We hebben gekozen voor een boek van 90 cm breed met twee ruggen. Op die manier blader je van voor naar achter en tegelijkertijd van achter naar voren. Dit is een knipoog naar het tweetalige Arabische karakter van de onderneming. Het liggende formaat stelde ons in staat om het gevoel van uitgestrekte gebied echt te tonen in enorme panorama shots.

 

In de Arabische wereld worden vanwege culturele en religieuze redenen geen portretten van mensen afgebeeld. Daarom spelen typografie en grafische patronen een grote rol in de Arabische kunst. Daarom hebben we met het Majnoon logo verschillende patronen ontwikkeld die het boek verrijken en tegelijkertijd een stukje branding toevoegen.

 

Shell Mena Magazine
Een tweetalig magazine, zowel print als digital publicatie,  gericht op projecten en ontwikkelingen in het Midden Oosten en de Noord Afrika regio.

De wereld van Shell is groot en er lopen een enorme hoeveelheid projecten. Het MENA (Middle East and North Africa) gebied speelt van oudsher een belangrijke rol voor Shell. Om deze regio, de investeringen, projecten en plannen beter voor het voetlicht te krijgen ontwikkelden wij voor Shell het tweetalige MENA-magazine. Dit kwartaalblad hebben we vormgegeven op de VI van Shell, maar we hebben het wel een heel eigen karakter meegegeven.

Het magazine moest in twee talen prettig leesbaar zijn en een visueel rijke publicatie zijn. We hebben daarom gekozen voor een flexibel stramien omdat we hiermee de vrijheid houden te spelen met kolommen en wit ruimtes. We werken met rijke grote visuals en daarnaast met spreads met veel wit op de pagina's. We maakten naast deze gedrukte versies ook een digitale interactieve versie die via de Digital Publishing Suite van Adobe in de appstore werd aangeboden.

NAMPlatform.nl
Naast de nieuwe identiteit van NAM heb ik ook de website voor de communicatie rondom de aardbevingen en de gaswinning vormgegeven.

Shell is voor 50% eigenaar van de Nederlandse Aardolie Maatschappij. Vanuit die relatie werd de Shell studio gevraagd of wij naar de huisstijl van NAM konden kijken. Deze opdracht heb ik aangegrepen om de identiteit te moderniseren, flexibeler in te richten en vooral menselijker maken. Ik heb hier een uitgebreide styleguide voor ontwikkeld zodat NAM het designwerk bij lokale partijen in het noorden van Nederland kon uitzetten en ik heb zelf op het NAM-hoofdkantoor in Assen een workshop gegeven aan deze lokale vormgevers/NAM medewerkers.

 

Kort na de introductie van de nieuwe huisstijl, ontstond de problematiek rondom de aardbevingen door gaswinning in de provincie Groningen. Om op effectieve wijze met de lokale bevolking en de pers te communiceren, was er sterk behoefte aan een website waar men alles over dit onderwerp eenvoudig konden vinden, actuele data kon inzien en schadeformulieren kon insturen.

Omdat niet iedereen (de gemiddelde leeftijd in de getroffen gebieden van Groningen ligt vrij hoog) even bedreven is in het gebruik van internet was gebruiksvriendelijkheid een van de belangrijkste pijlers van het ontwerpproces. We hebben de User Experience eerst helemaal in kaart gebracht en onze designs beoordeeld middels wireframes. De creatie van de website was extra lastig omdat hij gebouwd werd op de bestaande CMS van Shell, snel ge-update moest kunnen worden en extreem content heavy was.

Shell diversen
Een collectie materialen die ik voor Shell heb ontworpen.

Een Visual Identity voor een initiatief van meerdere grote internationale multinationals (waaronder Shell) om samen te werken aan een betere toekomst. Is onder andere gebruikt bij presentaties tijdens de World Economic Forum in Davos.

Website gemaakt door Ronald Appeldoorn